Terminarz 2025/2026

TERMINARZ OJH – 2025/2026

 ETAP I:

06.10.2025 od godz. 10:00 – 08.10.2025 do godz. 10.00 – rejestracja szkół

UWAGA! Po 08.10.2025 nie ma możliwości zarejestrowania szkoły. Rejestracja szkół NIE BĘDZIE przedłużana!

10.10.2025:

Od godziny 5.00 – udostępnienie testu do druku w panelu Nauczyciela Koordynatora (http://rejestracja.ojh.wsjo.pl),

Godzina 13.00 – 14.00 – test pisemny wykonywany w szkole macierzystej, przeprowadzony jednocześnie w całym kraju,

Od godziny 17.00 – udostępnienie klucza do testu w panelu Nauczyciela Koordynatora (http://rejestracja.ojh.wsjo.pl)

10.10-15.10.2025 do godziny 10:00 – sprawdzanie testów, przesłanie dokumentacji z I etapu Olimpiady do Organizatora (kart odpowiedzi zakwalifikowanych uczestników do II etapu OJH, formularzy RODO oraz protokołu- decyduje data stempla pocztowego) oraz rejestracja (w Panelu Nauczyciela Koordynatora uczniów zakwalifikowanych do II etapu Olimpiady (http://rejestracja.ojh.wsjo.pl), tj. tych, którzy uzyskali co najmniej 75% punktów możliwych do zdobycia (czyli 45 pkt.) na I etapie.

28.10.2025 – zakończenie procesu weryfikacji kart odpowiedzi, zgłaszanie przez Komitet Główny do dyrektorów szkół ewentualnych uwag dotyczących nieprawidłowości w przesłanych do Komitetu Głównego OJH kartach odpowiedzi.

28.10.2025 – ogłoszenie oficjalnej listy uczestników zakwalifikowanych do II etapu OJH w panelu Nauczyciela Koordynatora.

ETAP II

Zawody II etapu składają się z dwóch części:

Część I:test on-line wykonywany w szkole macierzystej z podziałem na województwa,

Część II:rozmowa przez wideokomunikator internetowy (rozmowa on-line, z dowolnego miejsca).

Część I:

18.11.2025 (godzina 13.00 – 14.00) – test on-line, wykonywany obowiązkowo w szkole macierzystej, dla województw:

  • dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie, małopolskie, świętokrzyskie.

Komisje powołane przez Komitet Główny będą przeprowadzać kontrole w wybranych placówkach na terenie całej Polski.

19.11.2025 (godzina 13.00 – 14.00) – test on-line, wykonywany obowiązkowo w szkole macierzystej, dla województw:

  • lubelskie, łódzkie, podkarpackie, pomorskie, śląskie, kujawsko-pomorskie, lubuskie, wielkopolskie

Komisje powołane przez Komitet Główny będą przeprowadzać kontrole w wybranych placówkach na terenie całej Polski.

25.11.2025 – ogłoszenie wyników i kwalifikacji do rozmowy on – line

Część II:

01.12.2025 – 03.12.2025 – obowiązkowa rejestracja uczniów do rozmowy ustnej on-line. Uczestnicy (nie Nauczyciele!) przesyłają do Komitetu Głównego niezbędne dane osobowe – na temat obowiązkowej rejestracji (zakładka ETAP II)

08.12 – 12.12.2025 – rozmowy on-line, zgodnie z przydzielonym terminem rozmowy

Do III etapu Olimpiady zostaną zakwalifikowane osoby, które rozwiązały test, odbyły rozmowę przez wideokomunikator z Komisją Okręgową i uzyskały, co najmniej 70% możliwych do zdobycia punktów z części pisemnej i części ustnej łącznie (czyli łącznie 70 pkt., w tym co najmniej 50 % z części ustnej, tj. 20 punktów).

18.12.2025 – ogłoszenie listy uczestników zakwalifikowanych do III etapu Olimpiady

ETAP III

Wszyscy uczestnicy przystępują do I i II części III etapu OJH (do testu pisemnego oraz do części ustnej). III etap zawodów odbędzie się w siedzibie Wyższej Szkoły Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego w Poznaniu.

Część I:

13.03.2026:

godz. 10.00 – test, przeprowadzony w siedzibie WSJO w Poznaniu.

Część II:

14.03.2026:

od godz. 9.30 – rozmowy przeprowadzone w siedzibie WSJO zgodnie z przydzieloną godziną rozmowy.

15.03.2026:

godz. 11.00 – uroczystość wręczenia dyplomów i nagród w siedzibie Wyższej Szkoły Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego w Poznaniu.

Zakres Wiedzy 2025/2026

Zakres wiedzy 2025/2026

ZAKRES WYMAGANEJ WIEDZY, OCZEKIWANYCH UMIEJĘTNOŚCI i WYKAZ POMOCNEJ LITERATURY NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH OLIMPIADY

JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO

dla uczniów szkół ponadpodstawowych, III etapu edukacyjnego

w roku szkolnym 2025/2026

Materiał leksykalny:

– obowiązuje na stopniu I (szkolnym), stopniu II (okręgowym), stopniu III (centralnym)

1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, problemy etyczne);

2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka, architektura);

3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);

4) praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, kariera zawodowa, rynek pracy, warunki pracy i zatrudnienia);

5) życie prywatne (np. okresy życia, członkowie rodziny, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);

6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);

7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, finanse, promocja i reklama, korzystanie z usług – w tym usług bankowych i ubezpieczeniowych, reklamacja);

8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny, bezpieczeństwo w podróży);

9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);

10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu, problemy współczesnego sportu, sporty ekstremalne);

11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby – w tym choroby cywilizacyjne, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, system ochrony zdrowia);

12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane, korzyści i zagrożenia wynikające z postępu naukowo- technicznego, współczesne środki przekazu i przetwarzania informacji);

13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, katastrofy ekologiczne, klęski żywiołowe, przestrzeń kosmiczna);

14) państwo i społeczeństwo (np. struktura państwa, wydarzenia i zjawiska społeczne, organizacje społeczne i międzynarodowe, podstawowe zagadnienia związane z polityką i gospodarką, problemy współczesnego świata, prawa człowieka, przestępczość, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe).

Materiał gramatyczny:

– obowiązuje na stopniu I (szkolnym), stopniu II (okręgowym), stopniu III (centralnym)

Uwaga!: Uczestników obowiązuje znajomość zarówno form jak i zasad użycia podanych w zakresie zagadnień gramatycznych

1) rodzajnik określony, nieokreślony i nijaki;

2) liczebniki główne i porządkowe;

3) rzeczownik i przymiotnik;

4) stopniowanie przymiotników i przysłówków oraz konstrukcje porównawcze;

5) zaimki osobowe, zwrotne, dzierżawcze, wskazujące, względne, pytajne, wykrzyknikowe i nieokreślone, ilościowy;

6) zaimki osobowe w celowniku i bierniku (complemento indirecto, complemento directo);

7) przyimki i wyrażenia przyimkowe;

8) przysłówki częstotliwości, stopnia, miejsca, sposobu, czasu przeszłego i wyrażenia przysłówkowe;

9) spójniki współrzędne i podrzędne;

10) imiesłów czynny (gerundio) i bierny (participio);

11) bezokolicznik;

12) tryb oznajmujący (indicativo): presente, pretérito perfecto, pretérito indefinido, pretérito imperfecto, pretérito pluscuamperfecto, futuro imperfecto, futuro perfecto;

13) tryb łączący (subjuntivo): presente, pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito pluscuamperfecto;

14) tryb rozkazujący (imperativo);

15) tryb przypuszczający (condicional simple y compuesto);

16) peryfrazy werbalne (perífrasis verbales);

17) czasowniki wyrażające zmianę (verbos de cambio) np. volverse,  hacerse i inne;

18) zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe;

19) zdania wyrażające życzenie (desiderativas), prawdopodobieństwo, przypuszczenie (dubitativas);

20) zdania bezosobowe z se;

21) zdania współrzędnie i podrzędnie złożone podmiotowe i dopełnieniowe (sustantivas), przydawkowe (oraciones de relativo), okolicznikowe: czasu (temporales), warunkowe (condicionales), przyczyny (causales), celu (finales), skutku (consecutivas), przyzwolenia (concesivas);

22) czasowniki SER, ESTAR i HABER;

23) strona bierna;

24) mowa zależna i zgodność czasów w trybie indicativo subjuntivo;

25) łączniki spójności tekstu (conectores del discurso).

Przykładowe funkcje komunikacyjne:

1) przedstawianie siebie i innych osób;

2) nawiązywanie kontaktów towarzyskich: rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy; podtrzymywanie rozmowy w przypadku trudności w jej przebiegu: np. proszenie o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie, upewnianie się, że rozmówca zrozumiał wypowiedź;

3) uzyskiwanie i przekazywanie informacji i wyjaśnień;

4) wyrażanie swoich opinii i uzasadnienie ich, pytanie o opinie, zgadzanie się lub niezgadzanie się z opiniami innych osób, komentowanie wypowiedzi uczestników dyskusji, wyrażanie wątpliwości;

5) wyrażanie i uzasadnianie swoich upodobań, preferencji, intencji i pragnień, pytanie
o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;

6) składanie życzeń i gratulacji, odpowiadanie na życzenia i gratulacje;

7) zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

8) proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji, zachęcanie, prowadzenie negocjacji;

9) proszenie o radę i udzielanie rady;

10) pytanie o pozwolenie, udzielanie i odmawianie pozwolenia;

11) ostrzeganie, nakazywanie, zakazywanie, instruowanie;

12) wyrażanie prośby oraz zgody lub odmawianie spełnienia prośby;

13) wyrażanie uczuć i emocji: np. radości, smutku, niezadowolenia, złości, zdziwienia, nadziei, obawy, współczucia;

14) stosowanie zwrotów i form grzecznościowych;

15) dostosowanie stylu wypowiedzi do sytuacji;

16) rozważanie sytuacji hipotetycznych;

17) wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości dotyczące zdarzeń z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Wiedza o kulturze, geografii i historii Hiszpanii:

– obowiązuje na stopniu II (okręgowym: cześć pisemna i ustna), stopniu III (centralnym: część ustna)

1) Geografia: podział administracyjny Hiszpanii, pasma górskie, najważniejsze rzeki, wody oblewające, wybrzeże, klimat;

2) Ustrój polityczny Hiszpanii: podział władzy, rodzina królewska, symbole narodowe (flaga, godło i hymn);

3) Bogactwa naturalne:

– oliwa z oliwek: Jaén jako światowa stolica oliwy z oliwek, główne obszary upraw (Campiña de Jaén, Sierra Mágina, Sierra de Cazorla, Sierra Sur), dominujące odmiany (m.in. Picual, Arbequina, Hojiblanca), znaczenie gospodarcze dla regionu i Hiszpanii, szlaki turystyczne: Ruta del Aceite (Sierra de Cazorla, Segura y Las Villas), Oleotur Jaén, przykładowe tłocznie (np. Oro Bailén, Picualia), centrum edukacyjne Centro de Interpretación Olivar y Aceite (Úbeda), muzeum Museo de la Cultura del Olivo (Baeza);

  1. b) intensywne rolnictwo szklarniowe: „Morze plastiku” (Mar de plástico) w Almeríi jako centrum intensywnego rolnictwa warzywnego w Europie: główne uprawy warzyw, znaczenie gospodarcze rolnictwa szklarniowego dla regionu i Hiszpanii, główne obszary upraw (Campo de Dalías z centrum w El Ejido, Campo de Níjar), szlaki edukacyjne i turystyczne: Ruta del Invernadero, centrum badań nad zrównoważonym rolnictwem i innowacjami szklarniowymi: Estación Experimental de Las Palmerillas (El Ejido), przykładowi producenci: CASI (Cooperativa Agrícola San Isidro, BioSabor, Agroponiente);

4) Sewilla (XVI w – poł. XVIII w.): od centrum świata do peryferii imperium: Sewilla jako centrum administracji kolonialnej: zadania Casa de la Contratación (1503 r- 1717 r.- powołanie i przeniesienie do Kadyksu); rozwój miasta (m.in. przepływ dóbr luksusowych, rozbudowa portu, katedry itp.), rola bractw religijnych (cofradías) i zakonów, przykłady sztuki religijnej Sewilli: Bartolomé Esteban Murillo, Francisco de Zurbarán;

5) Ślady hiszpańskiej potęgi w Europie: od triumfów Habsburgów po dzieła mistrzów malarstwa:

  1. a) święto Ommegang w Brukseli- rekonstrukcja uroczystego wjazdu Karola V i Filipa II do miasta w 1549 roku, potwierdzającej władzę i przywiązanie do regionu Niderlandów;
  2. b) malarstwo hiszpańskie w muzeach europejskich: El Greco, Ekstaza św. Franciszka (Muzeum Diecezjalne w Siedlcach) – historia odnalezienia dzieła i jego opis, Diego Velázquez, portrety infantki Małgorzaty Teresy (Kunsthistorisches Museum, Wiedeń) – historia powstania portretów i cel ich wysłania do Wiednia oraz ogólny opis obrazów, Diego Velázquez, Portret Innocentego X (Galleria Doria Pamphilj, Rzym) – historia, miejsce powstania, reakcja zleceniodawcy oraz opis.

6) Sztuka Hiszpanii: Diego Velázquez: sylwetka artysty, jego dzieła: Las MeninasPoddanie Bredy oraz obrazy wymienione w punkcie 5 b;

7) Atrakcje turystyczne:

  1. a) jaskinia Altamira – lokalizacja, chronologia, historia odkrycia, opis, replika jaskini;
  2. b) Sewilla (m.in. Katedra, La Giralda, pałac Alcázar Królewski, archiwum dokumentów Archivo General de Indias, Plac Hiszpański (Plaza de España), Torre de Oro, pałac szlachecki Casa de Pilatos, instalacja Metropol Parasol (Setas de Sevilla);
  3. c) Jaén: tradycja „tapeo” w Jaén – kulinarna wizytówka Andaluzji, legenda o Jaszczurce z dzielnicy la Magdalena (lub Jaszczurce z Jaén), (zabytki, m.in. Katedra, Łaźnie arabskie i Pałac Villardompardo; Zamek Santa Catalina, Muzeum Iberyjskie i stanowisko archeologiczne z okresu iberyjskiego w Puente Tablas).

8) Święta i festiwale w Hiszpanii: Wielki Tydzień (Sewilla, Andaluzja), Międzynarodowy Festiwal Filmowy (San Sebastián, Kraj Basków);

9) Kuchnia hiszpańska (historia potraw, składniki i sposób przyrządzania): pipirrana jiennense, migas jaeneras, pintxos, bacalao a la vizcaína, gazpacho;

  1. Rosalía, Quevedo i C. Tangana – przedstawiciele nowej fali hiszpańskiego reggaetonu i muzyki urbano.
  2. C. J. Cela (sylwetka noblisty) i film Rodzina Pascuala Duarte jako jedna z najważniejszych hiszpańskich adaptacji literackich lat 70.

Wiedza o kulturze, historii, geografii Kolumbii:

– obowiązuje na stopniu II (okręgowym: część pisemna i ustna), stopniu III (centralnym: część ustna)

1) Geografia: podział administracyjny Kolumbii, ukształtowanie powierzchni, wody oblewające, wybrzeże, klimat;

2) Ustrój polityczny Kolumbii: podział władzy, symbole narodowe (flaga, godło i hymn);

3) Bogactwa naturalne Kolumbii:

– szmaragdy: Kolumbia jako światowe centrum szmaragdów: kopalnie Muzo, Chivor, historia wydobycia, znaczenie gospodarcze i kulturowe.

– kawa: znaczenie Kolumbii jako producenta i eksportera kawy, kultura picia kawy, wpływ gospodarczy, plantacje kawy w Kolumbii (Kawowy Region Kulturowy, tzw. Eje Cafetero).

4) Wojna o niepodległość Kolumbii – momenty zwrotne m.in. 7 sierpnia 1819 – bitwa pod Boyacá, powstanie Gran Colombii – rola Simóna Bolívara i Policarpy Salavarriety w walce o niepodległość.

5) Konflikt zbrojny i proces pokojowy: FARC, grupy paramilitarne, porozumienie pokojowe z 2016 roku, rola prezydenta Juana Manuela Santosa w procesie pokojowym z FARC).

6) Sztuka i rzemiosło artystyczne Kolumbii: Fernando Botero (boterismo), torby Wayuu (mochilas Wayuu), sombrero vueltiao, filigrany z Mompox;

7) Atrakcje turystyczne:

  1. a) Bogota – stolica kraju i centrum kultury (m.in. Candelaria, Museo del Oro, Museo Botero, Wzgórze Monserrate, Plaza de Bolívar, Quinta de Bolívar, Street art i murale Bogoty),
  2. b) Cartagena de Indias: najlepiej zachowane kolonialne miasto Kolumbii, wpisane na listę UNESCO (m.in. zabytkowe centrum z murami obronnymi, Castillo de San Felipe, dzielnica artystyczna Getsemaní, muzea: Museo del Oro i Museo de la Inquisición);
  3. b) Medellín: metamorfoza miasta: od trudnej przeszłości do nowoczesnego centrum kultury i turystyki; stolica street artu i reggaetonu; atrakcje turystyczne (m.in. Plaza Botero i Museo de Antioquia, Pueblito Paisa, dzielnica Comuna 13, kolejka liniowa Metrocable, ogród botaniczny Jardín Botánico, Parque LLeras w dzielnicy El Poblado;
  4. c) Park Narodowy Tayrona i Ciudad Perdida: historia, odkrycie i znaczenie dla ludów Kogi i Wiwa;

8) Święta, tradycje i festiwale: okres bożonarodzeniowy w Kolumbii (m.in. Día de las Velitas, Novena de Aguinaldos, Nochebuena, Sylwester), Carnaval de Barranquilla (na liście UNESCO, drugi co do wielkości po Río);

9) Kuchnia kolumbijska (historia potraw, składniki i sposób przyrządzania): arepas, patacones, bandeja paisa, ajiaco, empanadas;

10) Nowa fala kolumbijskiego reggaetonu: J Balvin, Karol G i Feid;

11) Gabriel García Márquez (sylwetka noblisty) i Sto lat samotności w kinematografii światowej.

Literatura hiszpańska (jedna lektura do wyboru):

– obowiązuje na stopniu III (centralnym: część ustna)

  1. Cela, C. J. (1942). La familia de Pascual Duarte. Madrid: DeBolsillo.
    wyd. polskie: Cela, C. J. (1963). Rodzina Pascuala Duarte. Warszawa: Nike.
  2. Martín Gaite, C. (2025): Caperucita en Manhattan. Madrid: Siruela.
    wyd. polskie: Martín Gaite, C. (2001): Kapturek na Manhattanie. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Literatura kolumbijska (jedna lektura do wyboru):

– obowiązuje na stopniu III (centralnym: część ustna)

  1. García Márquez, G. (2022). Cien años de soledad. Madrid: DeBolsillo.

wyd. polskie: García Márquez, G. (2022). Sto lat samotności. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

  1. Becerra, Á. (2005). El penúltimo sueño. Barcelona:

wyd. polskie: Becerra, Á. (2008). Przedostatnie marzenie. Warszawa: Świat Książki.

Przykładowa bibliografia

Leksyka i Gramatyka

Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego w szkołach ponadpodstawowych.

Bellver Roses, V, San Andrés Monjas, M.C. (2010). ¡Viva el vocabulario! B1/B2. Pinto: enClave.

Castro, F. (2006). Uso de la gramática española (elemental, intermedio, avanzado). Madrid: Edelsa.

Castro Viúdez, V, Díaz Ballesteros, P. (2006). Aprende Gramática y vocabulario 1,2,3,4. Madrid: SGEL.

Cerrolaza Gili, P. (2005). Diccionario práctico de gramática. Madrid: Edelsa.

Encinar, A. (2003). Uso interactivo del vocabulario. Madrid: Edelsa.

Granger, C, Plumb, J. (1997). La gramática da juego. Madrid: Heinemann.

Hernández Mercedes, M.P. (2006). Para practicar el Indicativo y el Subjuntivo. Madrid: Edelsa.

Prada, M, Salazar, D., Molero, C.M. (2012). Uso interactivo del vocabulario y sus combinaciones más frecuentes. Madrid: Edelsa.

Pinilla R., Acquaroni R. (2002). ¡Bien dicho! Ejercicios de expresión oral. Madrid: SGEL.

RAE. (2021). Diccionario de la Lengua Española. Madrid: Espasa Calpe.

RAE. (2009). Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe.

Sandor. L. (2004). Tiempo para practicar los pasados. Madrid: Edelsa.

Wiedza o kulturze, geografii i historii Hiszpanii

Abrantes R. et al. (2006). Arte español para extranjeros. Donosti: Nerea.

Barton, S. (2011). Historia Hiszpanii, Warszawa: Książka i Wiedza.

Defourneaux, M. (1968). Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Fernández Álvarez, M. (2003). Cesarz Karol V. Warszawa: PIW. 2003.

Kowalska, K. J. (2018). Polski El Greco. Ekstaza św. Franciszka. Niezwykła historia odkrycia i ocalenia obrazu. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.

Miłkowski T., Mackiewicz P. (2009). Historia Hiszpanii. Warszawa: Ossolineum.

Quesada S. (2002). Curso de civilización española. Madrid: SGEL.

Tamames R., Quesada S. (2001). Imágenes de España. Panorama de la formación de España y de las culturas hispánicas. Madrid: Edelsa.

Valdeón Baruque J. et al. (2004). Historia Hiszpanii. Kraków: Universitas.

VV.AA. (2003). Ventana a la Civilización: cultura y tiempo libre. Milán: La Spiga Modern Languages.

VV.AA. (2005). Ventana a la Civilización: tradiciones, fiestas. Milán: Las Spiga Modern Languages.

Witko A. (red.) (2020). Tajemnica las Meninas. Kraków: A.A. s.c.

de Cózar, Á., Garrido, T. (2020). XRey [Podcast]. Spotify.

de Cózar, Á., Garrido, T. (2020). XRey [Podcast]. Spotify.

https://vod.tvp.pl/filmy-dokumentalne,163/polski-el-greco,302602 [dostęp: 3 sierpnia 2025].

https://niezlasztuka.net/artysta/diego-velazquez/ [dostęp: 3 sierpnia 2025].

https://niezlasztuka.net/ksiazki/katarzyna-j-kowalska-polski-el-greco/ [dostęp: 3 sierpnia 2025].

https://www.abc.es/viajar/destinos/europa/abci-estrecha-y-poco-conocida-relacion-velazquez-viena-202112060108_noticia.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F [dostęp: 3 sierpnia 2025].

Wiedza o kulturze, geografii i historii Kolumbii

Andrzejewska, A. (2021). Kolumbia. Polka w krainie tysiąca kolorów, szmaragdów i najlepszej kawy, Bielsko- Biała: Wydawnictwo PASCAL Sp.z o.o.

Caparrós, M. (2023). Ñameryka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Chang-Rodríguez E. (2000). Latinoamérica: su civilización y su cultura. Boston: Heinle & Heinle.

Feiling, T. (2018). Drogami wokół Bogoty. Podróże po nowej Kolumbii. Oleśnica: Wydawnictwo Magnus.

Galeano E. (2022). Otwarte żyły Ameryki Łacińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Filtry.
(Galeano E. (2004). Las venas abiertas de América Latina. México: Siglo XXI Editores, S.A. de C.V.)

Paternostro, S. (2019). Samotność i spółka. Życie Gabriela Garcii Marqueza. Kraków: Vis-á-Vis/Etiuda.

Słodki, T. (2020). Kolumbia. Jak zwiedzać Kolumbię, smażyć patacones i zmienić swoje życie. Kraków: Wydawnictwo Compass.

Quesada S. (2001). Imágenes de América Latina. Manual de historia y cultura latinoamericanas. Madrid: Edelsa.

Reichert R. (2021). Od Cortésa do Bolivara. Zarys dziejów wojskowych w hiszpańskiej Ameryce kolonialnej. Warszawa: PWN.

Wesołowski M. (2024). Café Macondo. Reportaże z Kolumbii. Warszawa: KMH Media Group. (audiobook dostępny w Audioteca).

„Sto lat samotności” w wydaniu Netflixa. Świętokradztwo czy promocja Kolumbii? (https://www.youtube.com/watch?v=3Qpz5xdW11U)

Dział Zagraniczny. (2023, 16 lutego). Jak latino przebiło szklany sufit na listach przebojów (Podcast 169) [Podcast]. Gościni: Natalia Nykiel. Dział Zagraniczny. https://dzialzagraniczny.pl/2023/02/jak-latino-przebilo-szklany-sufit-na-listach-przebojow/

Melguizo, J. Proceso de transformación de Medellín: https://www.youtube.com/watch?v=zqrLCz_42O0 [dostęp: 3 sierpnia 2025].

Nykiel, N. (2021, 10 kwietnia). Ja tańczę sama (Odc. 3) [Podcast]. w: Zrozumieć Latino. https://open.spotify.com/episode/3x9QS2j4PG5PBDksc6AOei

Nykiel, N. (2023, 15 czerwca). Pokojowy kontynent (Odc. 14) [Podcast]. w: Zrozumieć Latino. https://open.spotify.com/episode/5oHt0Hj2qaJ4IMZYCU3gOb

Pozdrowienia ze świata. (2021, 18 czerwca). Kolumbia. w: Spotify. https://open.spotify.com/episode/3rBbW2nGkkumSG5n710nxY

Przykładowe testy oraz poziomy etapów 2025/2026

Poziomy poszczególnych etapów Olimpiady Języka Hiszpańskiego na rok szkolny 2023/2024.

1. STOPIEŃ I – test papierowy – POZIOM A2/B1
2. STOPIEŃ II – test online oraz rozmowa online – POZIOM B1/B2
3. STOPIEŃ III – test online oraz rozmowa online – POZIOM B2/C1

Poniżej zamieszczamy testy z lat poprzednich.



PRZYKŁADOWE ZADANIA NA II I III STOPIEŃ OLIMPIADY JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO
Zadanie 1
Przeczytaj tekst. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią tekstu A, B lub C. Tylko jedna z nich jest prawidłowa. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymasz 1 punkt. Przenieś rozwiązania na kartę odpowiedzi.

Los jóvenes españoles demandan más contenidos medioambientales en las escuelas
El Día de la Educación Ambiental, que se celebra este 26 de enero, pronto cumplirá 50 años desde su instauración en el Seminario Internacional de Educación Ambiental de Belgrado en 1975. Setenta países compartieron posibles soluciones al deterioro del entorno natural, así como acciones para sensibilizar a la sociedad de la necesidad de actuar para evitarlo.
Por eso, la Fundación Endesa desde hace años desarrolla proyectos enfocados en crear conciencia social en las generaciones jóvenes sobre la importancia de cuidar lo que nos rodea, para así poder construir una sociedad respetuosa con el entorno y en la que no falte la igualdad de oportunidades. Se trata de iluminar el talento joven para fomentar la búsqueda de mejoras y soluciones a los retos ambientales a los que se enfrenta nuestro planeta.
Y es que, según el último “Ecobarómetro 2021: La cultura ecológica en España: prioridades, costes, actitudes, y el papel de la escuela”, más de la mitad de los jóvenes españoles, un 53,4 por ciento, demandan más contenidos medioambientales en las aulas.A la percepción de los jóvenes de recibir insuficientes contenidos sobre medioambiente en el currículum, el estudio suma otras conclusiones que ponen en valor la oportunidad de seguir impulsando programas que sumen educación y medioambiente. Este estudio supuso para la Fundación Endesa un punto de partida para invertir en acciones de mejora de la cultura ecológica de los estudiantes a través de sus centros educativos y derivó en la creación de los Premios Fundación Endesa a la Ecoinnovación Educativa, que este curso académico celebran su ya sexta edición.Con estos premios ambas entidades buscan identificar y premiar el compromiso de estudiantes y centros educativos de toda España con la conservación, protección y el cuidado de la biodiversidad, animándolos en el desarrollo de iniciativas de emprendimiento e innovación ecológica, y con especial foco en el trabajo conjunto de todos como clave para impulsar una mejor (y mayor) conciencia medioambiental.
Otra iniciativa que trata de impulsar la conciencia ecológica, a través en este caso del fomento del uso eficiente y responsable de la energía, es Endesa Educa, uno de los proyectos con más historia de la Fundación Endesa. Esta iniciativa permite que cada año más de 45.000 niños y jóvenes de toda España aprendan sobre el uso eficiente de la energía, la sostenibilidad y el cuidado del entorno natural. Este proyecto nació hace 20 años con la finalidad de difundir conocimientos y concienciar a los más pequeños desde el aula. Para facilitarles el aprendizaje, pone a disposición de familias, profesores y alumnos una gran colección de recursos educativos, totalmente gratuitos, que les permite aprender mientras se divierten. En 2019, lanzó su plataforma online para que docentes y alumnos puedan seguir aprendiendo con total flexibilidad horaria y geográfica, y en la que se les plantean misiones y retos energéticos con una misión final: salvar el planeta.
Adaptado y modificado de: https://www.fundacionendesa.org/es/prensa/noticias/2022/enero/los-jovenes-espanoles-demandan-mas-contenidos-medioambientales

  1. La Fundación Endesa toma medidas para
    A. concienciar a toda la sociedad española sobre los problemas medioambientales.
    B. organizar los seminarios juveniles para proteger el entorno natural.
    C. despertar el respeto entre la juventud por la conservación del planeta.
  2. La Fundación Endesa realizó sus campañas en
    A. las escuelas.
    B. los auditorios.
    C. los centros culturales.
  3. Según el texto, la labor de los alumnos a favor de la protección del planeta es
    A. galardonada.
    B. admirada.
    C. responsable.
  4. En cuanto al ahorro de la energía, la Fundación Endesa
    A. desarrolló un proyecto educativo entre los adolescentes.
    B. organizó una iniciativa sin ánimo de lucro.
    C. sensibilizó a las familias de la necesidad de reducir el uso de energía.
  5. La Fundación Endesa puso a disposición el material educativo en la red para
    A. facilitar el acceso a pesar de la latitud.
    B. cumplir con las expectativas del mercado.
    C. aplicarlo en clases presenciales.

Zadanie 2. (0-5 pkt)

Uzupełnij każdą lukę (1.– 5.) jednym wyrazem, tak aby powstał spójny i logiczny tekst. Wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna wpisywanych wyrazów. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

EL CIBERBULLYING
En los últimos años, y 1. __ a las nuevas tendencias tecnológicas, en las cuales los más jóvenes tienen un acceso mucho mayor y menos controlado a las redes sociales, ha nacido un nuevo tipo de acoso – uno que dura aún incluso después de los horarios de la escuela. El ciberbullying es un tipo de acoso que se da a través de plataformas digitales, en donde se comparten pública y/o privadamente chantajes, vejaciones e insultos. Éste es quizá uno de los miedos más grandes de los jóvenes, ya que son expuestos a burlas y a tratos injustos 2. de la mayoría de sus conocidos; al igual, el ciberbullying es definitivamente uno de los mayores retos que enfrentan las escuelas y las familias 3. combatir el bullying. Es un fenómeno muy sutil y es quizá uno de los más difíciles de detectar, pero es una actividad 4. afecta a los niños terriblemente. Se trata exclusivamente de violencia psicológica que se puede manifestar de diferentes formas que pueden ser exclusión, manipulación, hostigamiento. Dos de las características más importantes son el anonimato (significando que la víctima no siempre puede saber o identificar quién le hace daño) y la repetición (que permite que este acoso sea por diversos medios y se 5. en algo constante).

adaptado y modificado de: https://colegioargos.edu.mx/que-es-el-ciberbullying-y-como-evitarlo/

Zadanie 3
Do każdego zdania podane są trzy odpowiedzi. Wybierz jedną poprawną odpowiedź zakreślając odpowiednią literę a, b lub c. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymasz 1 punkt. Przenieś rozwiązania na kartę odpowiedzi.

  1. ¿Cuál es la afirmación VERDADERA respecto a la ordenación territorial de España?
    a) Las provincias de Soria, Zamora y Palencia pertenecen a Castilla y León.
    b) Las provincias de Ávila, Toledo y Guadalajara pertenecen a Castilla-La Mancha.
    c) Las provincias de Orense, Lugo y Salamanca pertenecen a Galicia.
  2. Indica cuál de estas afirmaciones sobre España es FALSA.
    a) El archipiélago balear pertenece a España.
    b) España consta de 16 Comunidades Autónomas.
    c) España es uno de los miembros de la ONU.
  3. El parque nacional Desierto de los Leones está situado en
    a) Chiapas
    b) Yucatán
    c) Ciudad de México
  4. El pico más alto de México es
    a) el pico Turquino.
    b) el pico de Orizaba.
    c) el pico Bolívar.
  5. En el sistema político español
    a) el Presidente del Gobierno es Pedro Sánchez.
    b) el poder ejecutivo recae en las Cortes Generales.
    c) el rey es responsable del poder legislativo.
  6. En el sistema político mexicano
    a) el Presidente de los Estados Unidos Mexicanos actualmente es Enrique Peña Nieto.
    b) el poder legislativo es ejercido por el Congreso de la Unión.
    c) la Cámara de Diputados y la Cámara de Senadores se hacen cargo del poder ejecutivo.
  7. Actualmente la primera en la línea de sucesión al trono español es
    a) Leonor de Borbón y Ortiz.
    b) Leticia Ortiz Rocasolano.
    c) Sofía de Borbón y Ortiz.
  8. En Toledo se puede visitar
    a) la Mezquita del Cristo de la Luz y la Catedral de la Almudena.
    b) la Iglesia de Santo Tomé y la Sinagoga de Santa María La Blanca.
    c) la Puerta de Sol y el Palacio Real.
  9. ¿Cuál de las siguientes afirmaciones sobre la gastronomía española es VERDADERA?
    a) La fabada suele constar de alubias, chorizo, morcilla asturiana y tocino.
    b) El gazpacho es una sopa caliente cuyos ingredientes principales son tomate, pimientos y ajo.
    c) La tortilla española lleva patatas, huevos, sal y harina de maíz.
  10. ¿Cuál de las siguientes afirmaciones en cuanto a la gastronomía mexicana es FALSA?
    a) El burrito consiste en una tortilla de harina de trigo enrollada, rellena de diversos ingredientes.
    b) Las quesadillas consisten en una tortilla de maíz o de trigo, que puede estar rellena de queso o de otros ingredientes y que se come caliente.
    c) El guacamole es una sopa mexicana preparada a base de aguacate y chile verde o chile pimiento y algunas veces tomate.

Zadanie 4
Przeczytaj zdania i wybierz odpowiedź, której znaczenie odpowiada wytłuszczonym słowom lub wyrażeniom. Zakreśl odpowiednią literę A, B lub C. Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.

  1. Durante el primer año de Derecho tenemos que hincar los codos para aprobar todos los exámenes.
    A. copiar
    B. estudiar mucho
    C. conseguir un buen resultado
  2. ¿Has visto a Pedro? Está muy callado, no tiene apetito y duerme muy poco. Se nota que está hecho polvo.
    A. está agotado
    B. come muy poquito
    C. siente mucho dolor
  3. No extraña que Alejandro sea tan gordo. Es un niño muy goloso.
    A. vanidoso
    B. azucarero
    C. dulcero
  4. Atención, pasajeros del avión 750 con destino a Valencia, por favor ¬¬embarquen por la puerta 7.
    A. escalen
    B. facturen
    C. suban
  5. Julia está a dieta porque quiere adelgazar 5 kilos.
    A. está ayunando
    B. está devorando
    C. está tragando

Zadanie 5.
Uzupełnij zdania (1.– 5.), wykorzystując podane w nawiasach wyrazy w odpowiedniejformie. Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, trzeba natomiast – jeżeli jestto konieczne – dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawnezdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów zdań.
Uwaga: w każdą lukę możesz wpisać maksymalnie PIĘĆ wyrazów, wliczając w to wyrazyjuż podane. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

  1. Después de la larga enfermedad, cuando los vi, (estar / hueso) __________y apenas podían sostenerse en pie.
  2. Mi madre me dijo que no (hacer / tonto) _ porque sabía perfectamente quién era el culpable.
  3. Julieta se sorprende de qué (polaco / volver) _____________durante estos cinco años que vivo en Polonia.
  4. Le puse el gorro a la niña para que no (coger / resfriado) __ .
  5. Siempre tenía que irme pronto de las fiestas y no porque (querer / quedar) __ sino porque entonces vivía muy lejos.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania:

  • Czy udział w Olimpiadzie jest płatny?
    Udział w Olimpiadzie Języka Hiszpańskiego jest bezpłatny.
  • Ilu uczniów można zgłosić do OJH?
    Liczba uczniów, którzy mogą wziąć udział w olimpiadzie jest nieograniczona.
  • Czy co roku muszę rejestrować od nowa szkołę i uczniów?
    Tak. W każdej edycji wymagamy nowej rejestracji szkoły i uczniów.
  • Czy po zakończeniu Olimpiady uczniowie otrzymają dyplomy czy zaświadczenia potwierdzające ich udział w zawodach?
    Wszyscy finaliści i laureaci Olimpiady Języka Hiszpańskiego otrzymują dyplom oraz zaświadczenie. Na prośbę tzw. uczestnika finału (czyli ucznia, który wziął udział w finale, ale nie otrzymał tytułu finalisty lub laureata) Komitet Główny może również wystawić stosowne zaświadczenie. Należy wówczas skontaktować się droga mailową z Komitetem Głównym OJH na adres ojh@wsjo.pl
  • Czy jeśli osoba, którą zgłoszę nie może wziąć udziału to czy mogę oddać jej login i hasło innemu uczniowi?
    Nie. Login i hasło są nadawane indywidualnie dla konkretnych uczestników, nie można przekazać loginu i hasła innemu uczniowi bez zgody Komitetu Głównego Olimpiady.
    Takie działanie jest niezgodne z regulaminem konkursu. Jeżeli ktoś przekaże swój login innej osobie, obydwie osoby zostaną zdyskwalifikowane.
  • Czy mogę wziąć udział w Olimpiadzie, jeśli w szkole, do której uczęszczam nie ma w ofercie języka hiszpańskiego, a ja uczę się go poza szkołą macierzystą?

TakO tym w jaki sposób należy się zarejestrować w takim przypadku mówi § 4. Regulaminu OJH: Rejestracja szkoły i uczniów. Można także skontaktować się (mailowo lub telefonicznie) z Komitetem Głównym w celu wyjaśnienia procedury rejestracji takiego uczestnika do OJH.

  • Czy w Olimpiadzie mogą wziąć udział tylko uczniowie szkół ponadpodstawowych?

Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2020 r. poz. 1036) w Olimpiadzie Języka Hiszpańskiego mogą wziąć udział uczniowie liceów ogólnokształcących, techników, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia, i w szczególnych przypadkach szkół podstawowych, np. realizujący indywidualny program lub tok nauki, rekomendowani przez szkołę oraz z województw, w których Kuratoria nie organizują Wojewódzkiego Konkursu Języka Hiszpańskiego dedykowanego uczniom szkół podstawowych.

W takim przypadku nauczyciele prowadzący oraz rodzice/opiekunowie prawni powinni ocenić dojrzałość emocjonalną uczestnika i poważnie rozważyć zasadność wzięcia udziału ucznia w Olimpiadzie. W przypadku decyzji o uczestniczeniu w OJH należy się skontaktować drogą mailową z Komitetem Głównym na adres ojh@wsjo.pl.